Перейти до основного вмісту

Формування мотивації досягнення успіху в обдарованих підлітків

Формування мотивів навчання - це створення у школі умов для появи внутрішніх спонукань до навчання, усвідомлення їх учнем і подальший саморозвиток ним мотиваційної  емоційної та пізнавальної сфер.
Охарактеризуємо кожну із названих сфер більш докладно.
Мотиваційна: виключення будь-якого тиску на дітей, схвалення результатів діяльності дітей; підкреслювання позитивного значення індивідуальних відмінностей; надання допомоги дітям, які висловлюють відмінну від інших точку зору і у зв’язку з цим відчувають тиск з боку ровесників; переконання учнів, що вчитель є їхнім однодумцем, а не ворогом.
Розуміння змісту мотивації — головний показник професійної майстерності класного керівника, психолога. Знання про те, чому люди роблять те, що вони роблять — необхідна передумова для того, щоб допомогти їм реалізувати власні мотиви та попередити випадки, коли мотивації можуть викликати певні ускладнення.
Опишемо основний зміст мотивів, які формуються: (що формувати? що розвивати?).
ВИДИ МОТИВІВ
Пізнавальні. Їх характеризує спрямованість на зміст навчального предмета
Соціальні. Для них властива спрямованість на іншу людину, на соціальну значущість навчальних дій
ПРОЯВИ МОТИВІВ
У прагненні до одержання нової інформації, у пошуку рішень задач, в успішності та відвідуваності занять, у прагненні до завдань заниженої чи підвищеної складності
У вчинках, що свідчать про обов'язок і відповідальність; у прагненні до контактів, співробітництва; в ініціативі та допомозі одноліткам

Емоційна сфера
Навчання охоплює емоційну сферу учня, тому, впливаючи на неї, учитель, психолог,  стимулює мотивацію або, навпаки, приглушує її.
Основний зміст емоційної сфери можна коротко охарактеризувати так:

ВИДИ ЕМОЦІЙ У НАВЧАННІ
Позитивні
Радість, упевненість, задоволення, цікавість, гордість, здивування, конструктивний сумнів
Негативні
Страх, образа, досада, нудьга, приниження, занепокоєння

ПРОЯВ ЕМОЦІЙ У НАВЧАННІ
Загальна поведінка
Особливості мови
Міміка
Пантоміміка
Моторика
Формування мотивації необхідно починати саме з емоційного компонента, як найбільш чутливого до стимулюючих впливів. Назвемо кілька найбільш ефективних способів емоційної стимуляції учнів:
1) Показати ціннісну значущість  змісту навчального предмета, ситуації, інформації.
2) Навчити перетворювати цілі «майбутнього» у ряд проблем, задач, завдань, що мають безпосередній стосунок до сьогодення.
3) Заохочувати самостійність учнів, подаючи лише необхідну допомогу (посильність завдань, своєчасне ускладнення завдань, підбір творчих завдань).
4) Звертати увагу й постійно відзначати високу активність кожного учня.
5) Оцінку виконаної роботи варто давати так, щоб вона додавала учням упевненості у своїх силах, свідчила нехай навіть про невеликі досягнення.

6) Класному керівникові варто будувати з учнями доброзичливі, відкриті, емоційно-насичені відносини у процесі навчання, спрямовані на формування й заохочення відчування себе й іншої особистості, потреби в самоствердженні, самоактуалізації.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Практика арт-терапевтичної діяльності у роботі психолога

Використання арт-терапевтичних методів на практиці Пропоную ознайомитися з арт-терапевтичними вправами та методиками, які я використовую під час роботи. Краплетерапія.  Матеріали для малювання: стаканчики з кольоровою водою (у воді розведені акварельні фарби різних кольорів – жовтий, зелений, синій, червоний, коричневий, чорний і білий),звичайні скляні піпетки, губка з поролону (для видалення зайвих крапель), листи щільного паперу, серветки для рук.  Завдання:   Дитина малює сім’ю Клякси (тут добре обговорити взаємини в сім’ї самої дитини, особливо, якщо в них є проблеми). Дитина малює друзів Клякси. Результатом роботи за методикою «Краплетерапія» є позитивна динаміка у дітей підвищується самооцінка. Крім того, діти вчаться бачити красу в кожній кольоровий краплині. Арт-терапевтична вправа «Світ на долоньці»  Матеріали для роботи: різні камінчики, різнокольоровий пісок. На долоні створюється композиція з обраних камінчиків та піску. Про...

Арт-терапія

Арт-терапія (від англ. art - мистецтво; therapy - терапія, лікування) - це терапія мистецтвом, творчістю. Відносно новий метод психотерапії та  психологічної корекції. Арт-терапія виникла в 30-ті роки ХХ століття. Термін «арт-терапія» в 1938 році ввів художник Адріан Хілл при описі своєї роботи з людьми, хворими на туберкульоз, які перебували в санаторіях. Вперше застосували методи арт- терапії на практиці під час Другої світової війни. Тоді проводили роботу з дітьми, які були вивезені з фашистських таборів. В 1961 році в Америці була створена Американська арт-терапевтична асоціація. Арт-терапія, допомагає виразити людині свої почуття через візуальне мистецтво. В ході арт-терапії відбувається символічне вираження особистості, що виникає в підсвідомості первинних думок і переживань (бажання, образи, страхи, конфлікти, сновидіння, фантазії і спогади дитинства). Отже, арт-терапія - це чудова можливість «викричати» свої проблеми. Арт-терапія - це не тільки приємне занятт...

Тиждень психології в Козельщинській ЗОШ

Психологія – незвичайна наука. Це наука про людську душу. Вона допомагає людям пізнати себе, долати труднощі, вирішувати проблеми і радіти кожній хвилині життя Упродовж тижня з 15 по 19 січня в учнів Козельщинської ЗОШ з'явилася можливість дізнатися більше про світ психології. Познайомимося з планом роботи, який був виконаний протягом тижня психології. Детальні конспекти занять та тренінгів будуть опубліковані в наступних публікаціях мого блогу. Понеділок Відкриття тижня психології Девіз дня «Скажи добре слово» Повідомлення на робочій лінійці про проведення тематичного тижня. Ознайомлення з планом роботи. Загальношкільна акція «Подаруй комплімент». Загальношкільна акція "Подаруй комплімент" Вівторок Девіз дня «Посміхнись життю» Конкурс колажу «Здоров’я – найцінніша скарбниця людини» Соціально – психологічна акція «Паркан нашого настрою». Розвиткові заняття у 1-х класах «Наш дружній клас». Соціально – психологічна акція «Паркан ...